Frågor & svar

Hur gör jag för att byta till en annan produkt?

Om du köpt fel storlek, färg eller produkt kan du byta oanvända plagg. Gå in på sidan byten och följ anvisningarna.

Hur gör jag för att reklamera en vara?

Om ett plagg skulle gå sönder eller vara felaktigt kan du alltid reklamera så skickar vi en ny vara till dig. Obs! Garantin gäller under förutsättning att plagget har hanterats enligt skötselråden som du hittar i plagget (eller på förpackningen).

Gå in på sidan reklamationer och följ anvisningarna

Hur gör jag om jag ångrar mitt köp?

Om du köpt Ravelli produkter och ångrar ditt köp gäller distansköplagen. Du kan alltså ångra ditt köp inom 14 dagar. Om du vill utnyttja ångerrätten, så returnerar du paketet till den du köpte det av och du får då pengarna tillbaka.

Anledningen till att skolklassen/laget/föreningen sköter ditt återköp är att de behåller 55 kr av de 200 kr som du betalat för paketet, till sina gemensamma mål. Då återköpet påverkar gruppens vinst redovisar de det vidare till oss.

Läs gärna mer i allmänna villkor (punkt 13) om ångerrätt.

Hur mycket tjänar vi?

Ni kan tjäna från 28 %  – 33 % i provision. Paketen kostar 100, 150, 200 och 250 kr. Ett paket som du säljer för 200 kr ger dig minst 55 kr i provision. Ni kan tjäna upp till 68 kr/paket.

Vår beräkning visar att en genomsnittlig lag/klass på 20 personer säljer 250 paket av våra paket som kostar 200 kr, och därmed tjänar 250 x 55 = 13.750 kr.

Hur länge får vi sälja Ravelli produkter och när får vi sälja Ravelli produkter?

Ni bestämmer själva hur länge en försäljning får pågå. Vi rekommenderar 3-5 veckor som säljperiod. Vi har 2 säljperioder under året, vår/sommar och höst/vinter.

Vad får vi betala?

RAVELLI skickar orderbekräftelse och faktura separat, samtidigt som er leverans lämnar vårt RAVELLI lager.

Ni har 20 dagars betalningsvillkor.

Hur lämnar vi in vår beställning?

Alla delar av säljprocessen finns på hemsidan www.ravelli.se. Kontaktpersonen erhåller en inloggning till Ravelli AB webbportal.

Kontaktpersonen använder sin egna inloggning för att kunna komma åt laget/klassen webb portal. Alla säljarna registrerar sig själva via datorn med hjälp av säljar-registreringslänken som kontaktpersonen har skickat ut.

När säljarna har registrerar sig via länken som de har fått av kontaktpersonen får de därefter sina unika inloggningar via e-mail av Ravelli.

Alla som säljer registrerar sina beställningar kontinuerligt på partner.ravelli.se webbportal eller beställningsformulär som finns på sista sidorna i produktkatalogen.

Tänk på att använda era unika webb shopar, som ni hittar i din säljporta. Ni kan dela länken till er privata webb shop med alla bekanta, vänner och arbetskamrater i Sverige. Och där kan de placera sina beställningar med leverans direkt hem (kostnad 69 kr. Från 6-20 paket är det gratis leverans) eller med den “vanliga leveransen”.

Säljaren kan också lämna in katalogen/beställningsformuläret till sin kontaktperson, som i sin tur registrerar försäljningen år säljaren på partner.ravelli.se webbportal.

För att Ravelli AB skall kunna levererar beställda varor per säljare måste alla order registreras per säljare. När alla har sålt klart lägger kontaktpersonen den stora slutgiltiga ordern via lagets/klassens webb portal. Det är en grön rektangulär ruta. När detta är gjort så går det inte att återkalla beställningen.

Viktigt information: Fri frakt och sorterat per säljare från 70 sålda paket.

Var kan jag köpa Ravelli produkter?

Du kan gå till vår webshop och lägga saker i varukorgen du vill ha.

När du går till varukorgen så kan du antingen söka fram en förening du vill stödja om du vet namnet, eller slumpa fram en förening att stödja.

Varför finns inte min produkt/färg?

Sortimentet kan under försäljningstillfället fluktuera dvs. produkter kan tyvärr ta slut på lager. Det är därför viktigt att snarast möjligt registrera er som säljare och lägg in era beställningar på er egna säljportal. Då är ni alltid uppdaterade vad gäller rådande lagersituation. Bäst är att ni alltid är uppkopplade via er unika webbshop där är status på lager alltid 100 % rätt.

Hur kontrollerar och garanterar ni att produkterna tillverkas på ett miljöriktigt sätt och att de inte produceras genom barnarbete?

Vi är mycket noga vid urvalsprocessen av leverantörer och inköpsagenter. Vi jobbar endast med samarbetspartners som har stor erfarenhet och som redan jobbar med kända varumärken.

Våra leverantörer garanterar både förbud mot barnarbete, arbete under extrema förhållanden, men även andra kvalitetsaspekter gällande produktion och färgning av textilier.

För att se till att uppförandekoden efterlevs jobbar vi med långsiktiga och ömsesidiga relationer. Personal från våra leverantörer/inköpsagenter besöker fabriker frekvent dessutom gör vi själva leverantörsbesök.

Om jag vill köpa fler produkter?

Du kan också gå till vår webshop och lägga saker i varukorgen du vill ha.

När du går till varukorgen så kan du antingen söka fram en förening du vill stödja om du vet namnet, eller slumpa fram en förening att stödja.

När och hur sker leverans på beställda varor?

I vanliga fall inom 10 dagar från det att ni har avslutat försäljningen och placerat den slutgiltiga ordern, levereras beställningen.

Ravelli levererar varorna med DHL till den givna leveransadressen i vanliga fall till kontaktpersonen om inte annat angivits.

Var är vår leverans?

Ring 0370-826 00 eller mejla info@ravelli.se om er leverans på något sätt har hamnat fel.

Vad kostar frakten?

1 – 29 paket – 65 kr
30 – 59 paket – 150 kr
60 – 149 paket – 350 kr
150 – 199 paket – 550 kr
200 – Fraktfritt

Se även punkt 7 i allmänna villkor.

Webshoppen

Beställer du via vår webshop så är det fraktfritt från sex paket och uppåt.

Annars: 69 kr.

 

Varför kan jag bara tvätta mina underkläder i 40 grader?

För att skona både miljön och dina produkter har vi valt att rekommendera 40 grader istället för 60 grader på några av våra produkter.

Med dagens tvättmaskiner och effektiva tvättmedel blir din tvätt lika ren redan vid 40 grader.